We vinden het belangrijk om TOTO op een veilige en betrouwbare manier aan te bieden. Daarbij behoort ook het beschermen van jouw gegevens.
Als je mee wilt spelen met TOTO (of andere spellen van Nederlandse Loterij), hebben we je (persoons)gegevens nodig. We gebruiken deze gegevens om vast te stellen dat je 18 jaar of ouder bent en dat je in Nederland woont. Maar ook om prijzen aan je uit te betalen. Je vertrouwt ons je gegevens toe. Aan ons de taak om jouw gegevens goed te beveiligen. Je kunt zelf ook helpen om je eigen gegevens te beveiligen.
We hebben verschillende beveiligingsmaatregelen genomen om je persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of onrechtmatig gebruik. Zo beveiligen we onze systemen volgens de geldende standaarden voor informatiebeveiliging (certificering volgens ISO 27001 , WLA certificering en we beschikken we over het DDMA Privacy Waarborg).
We doen er alles aan om je gegevens veilig te bewaren. Maar we kunnen het niet alleen. Bescherm je eigen gegevens in je online account met een uniek en sterk wachtwoord. Zo geef je criminelen minder kans om jouw gegevens in te zien.
Gebruik een uniek wachtwoord
Maak gebruik van een uniek wachtwoord. Gebruik dus niet hetzelfde wachtwoord voor jouw Nederlandse Loterij-account en voor jouw social media en je e-mail. Krijgen criminelen één wachtwoord van jou in handen, bijvoorbeeld door een hack zoals die op LinkedIn in 2016, dan hebben ze niet direct toegang tot al je accounts.
Gebruik een sterk wachtwoord
Een sterk wachtwoord is moeilijk te raden voor een hacker en moeilijk te kraken door een computer(programma). Hieronder enkele tips voor een sterk wachtwoord:
- minimaal 12 tekens lang
- bevat hoofdletter en kleine cijfers
- bevat minimaal 1 cijfer en 1 symbool
- gebruik geen makkelijk te raden wachtwoord, zoals namen, geboortedata of adressen
- gebruik een wachtwoordzin die je makkelijk kunt onthouden. Voorbeeld: JackPotIs90Miljoen!
Gebruik een wachtwoordmanager
Een wachtwoordmanager is een digitale 'kluis' waarin je al je wachtwoorden en gebruikersnamen kunt opslaan. Je hoeft dan alleen het wachtwoord van je wachtwoordmanager te onthouden. En bezoek je een website, dan vult de wachtwoordmanager automatisch je gebruikersnaam en wachtwoord in. Lees voordat je gebruik maakt van een wachtwoordmanager hun privacy statement. Hierin staat hoe de ontwikkelaar van de wachtwoordmanager omgaat met jouw persoonsgegevens.
Houd je inloggegevens privé
Het spreekt misschien voor zich maar het is belangrijk dat je je inloggegevens niet zomaar deelt met andere. Nederlandse Loterij zal nooit vragen om je persoonlijke inloggegevens.
Vermoed je misbruik? Deel dit direct met ons
Heb je het vermoeden dat iemand anders toegang heeft (gehad) tot jouw Nederlandse Loterij account? Pas dan direct je wachtwoord aan en meld je vermoedens bij ons. Lees hier hoe je een melding doet.
We hebben geconstateerd dat veel van onze klanten zelden tot nooit hun wachtwoord wijzigen of gebruik maken van een eenvoudig te raden wachtwoord. Dit maakt het voor criminelen makkelijk om gegevens buit te maken. Dit willen wij uiteraard voorkomen.
Hoe pakken wij dat aan? We hebben het wachtwoord van onze klanten gereset. Wij vragen je een nieuw en sterk wachtwoord in te stellen. Na het instellen van jouw nieuwe, unieke wachtwoord, kun je weer inloggen. Zo zorgen wij samen voor nóg betere bescherming van jouw gegevens.