Het privacy statement kan van tijd tot tijd wijzigen. Het meest actuele privacy statement vind je altijd op deze pagina. Mocht je vragen hebben over ons privacy statement, neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder!
Als je onze websites sport.toto.nl, casino.toto.nl en casino.toto.nl/winn-itt bezoekt, de TOTO app gebruikt, of meedoet aan onze kansspelen, hebben we je gegevens nodig. We gebruiken je gegevens ook als je contact met ons opneemt.
TOTO is de naam achter de online spellen TOTO Sport, TOTO Casino, maar ook achter de TOTO weddenschappen die je in de winkel koopt (TOTO Winkel). TOTO Winkel wordt niet door TOTO Online aangeboden. Dit Privacy Statement is daarom niet van toepassing op TOTO Winkel. Lees voor TOTO Winkel het Privacy Statement Nederlandse Loterij.
Klantenservice TOTO
Postbus 3074
2280 GB Rijswijk
☎ 070 - 550 08 05
Persoonsgegevens zijn alle gegevens die herleidbaar zijn tot jou als persoon. Denk aan je naam, telefoonnummer, adres of e-mailadres. Maar ook gegevens zoals je IP-adres of je spel- en speelgedrag zijn persoonsgegevens.
Wij kunnen jouw gegevens voor verschillende doelen gebruiken. In eerste plaats zal dit zijn om onze online kansspelen uit te voeren. Bijvoorbeeld het vastleggen van je deelnames, en het uitkeren van prijzen. Omdat er een groter risico is op kansspelverslaving en fraude, witwassen en matchfixing bij online kansspelen, zal TOTO ook gegevens vragen om te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Hierover zullen wij je altijd informeren. Ook gebruiken we je gegevens om je te informeren als er iets in onze kansspelen wijzigt, of om met je te communiceren over vragen of klachten die je hebt. Voor marketing (als je daar toestemming voor hebt gegeven) en het verbeteren van onze bedrijfsvoering (bijvoorbeeld het verbeteren van onze websites, het maken van backups en om fraude te voorkomen). Meer informatie hierover kan je vinden in ons Privacy Statement.
Welke persoonsgegevens we verzamelen, verschilt per dienst die je van ons afneemt. Dit staat uitgebreid per dienst omschreven in ons Privacy Statement. Meer informatie vind je hier terug.
We verzamelen in principe zo min mogelijk gegevens van je. Voor het meespelen met online kansspelen gelden er wettelijke regels. Hierdoor legt TOTO in ieder geval jouw initialen, voornaam, achternaam, adres, geslacht, telefoonnummer, IP-adres, e-mailadres, geboortedatum, gegevens voor het controleren van je identiteit, speellimieten en gebruikersnaam en wachtwoord vast voor het registreren van je TOTO account. De gegevens die we van je opslaan kunnen per kansspel verschillen.
Andere persoonsgegevens die we kunnen opslaan zijn de door jou opgegeven interesses (zoals je favoriete hobby, of voetbalclub). Dit is optioneel en slaan we alleen op indien je dit vrijwillig aan ons verstrekt.
We zullen we je bij registratie van je TOTO account vragen om een kopie van je rijbewijs (of je paspoort/ identiteitskaart) om je identiteit vast te stellen. Dit is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan onze verplichtingen om kansspelverslaving te voorkomen en fraude, witwassen en matchfixing te voorkomen. Voor meer informatie hierover kun je ook in ons Privacy Statement kijken.
Om identiteitsfraude te voorkomen verzoeken we je voor het verzenden van een kopie van je legitimatiebewijs het BSN en nationaliteit op de kopie onleesbaar te maken. Schrijf over de kopie daarom ook het woord “kopie”. Je kan ook gebruik maken van de Kopie ID app van Rijksoverheid. Meer informatie over Kopie ID app vind je hier.
Wij delen je persoonsgegevens alleen met anderen als; (i) je daar zelf toestemming voor geeft; (ii) wij wettelijk verplicht zijn om je gegevens te delen; (iii) dat noodzakelijk is voor het nakomen van onze afspraken met jou, (iv) wij daarvoor een gerechtvaardigd belang hebben, of (v) in geval van externe dienstaanbieders die op onze instructie mogen verwerken.
Wij kunnen je gegevens delen met dienstverleners die ons helpen bij het verlenen van onze diensten, dienstverleners die ons helpen bij het controleren van de door jou aangeleverde persoonsgegevens, documenten of gebruikte apparaten, dienstverleners die ons helpen met bereiken van onze commerciële doeleinden, andere organisaties van Nederlandse Loterij en fiscale autoriteiten, toezichthouders en opsporingsinstanties als er sprake is van fraude of illegale activiteiten.
Wij zorgen ervoor dat deze externe dienstaanbieders de persoonsgegevens uitsluitend zoals door ons aangegeven verwerken en in overeenstemming met ons Privacy Statement en passende contractuele waarborgen. Meer informatie hierover vind je in ons Privacy Statement terug.
Wij hebben verschillende passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen genomen om je persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of onrechtmatig gebruik. Zo beveiligen wij onze systemen en applicaties volgens de geldende standaarden voor informatiebeveiliging. Wij hebben een certificering volgens ISO 27001 en een WLA certificering voor informatiebeveiliging.
Wij bewaren je persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor het doel waarvoor we ze gebruiken. De meeste gegevens moeten wij op grond van de wet drie (3) jaar bewaren na het sluiten van je TOTO account. Daarna worden de gegevens anoniem gearchiveerd voor statistische doeleinden.
Voor het overige blijven je gegevens over deelnames, inzet en winst minimaal zeven (7) jaar bewaard voor de belastingdienst. Gegevens voor de controle van je identiteit en fraude bewaren we vijf (5) jaar na het sluiten van je account. Dit is verplicht op basis van de wet. Deze gegevens zijn alleen voor een beperkt aantal medewerkers toegankelijk. In sommige gevallen zullen wij je persoonsgegevens korter of langer bewaren. Dit doen wij alleen als jij daar zelf om verzoekt of als deze nodig zijn voor een juridische procedure.
Je hebt verschillende mogelijkheden en rechten ten opzichte van de persoonsgegevens die wij van je hebben.
Recht op inzage in je gegevens
Je kunt op elk moment zelf je gegevens bekijken door in te loggen op onze website en naar je profiel in jouw internetaccount (Mijn Omgeving TOTO) te gaan. Hier staan de meeste gegevens die wij van je hebben weergegeven. Wil je liever een overzicht ontvangen van de persoonsgegevens die wij van jou verwerken? Stuur dan jouw verzoek naar [email protected]. Vermeld in je verzoek ook je naam, postcode en huisnummer, geboortedatum en banknaam en laatste vijf cijfers van het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Aan de hand hiervan kunnen wij vaststellen of de persoonsgegevens in het account aan jou toebehoren en voorkomen we dat een ander dan jijzelf een overzicht ontvangt van jouw gegevens.
Recht op wijzigen van je gegevens
In het profiel van jouw internetaccount (Mijn Omgeving TOTO) heb je inzage in gegevens. Zijn er gegevens onjuist? Dan kan je ons ook verzoeken om deze gegevens voor jou aan te passen. Volg hierbij de Checklist Privacy Verzoeken. Om te voldoen aan onze verplichtingen uit onze kansspelvergunning kunnen wij je vragen om ons meer informatie toe te sturen. Zo zullen we in het geval van een naamswijziging en of wijziging van je geboortedatum je vragen om een veilige kopie van je legitimatiebewijs en je BSN. Met deze gegevens controleren wij of je persoonsgegevens bij elkaar horen (vaststellen van je identiteit) en controleren we ook of je in het kansspelregister staat. Na deze controle verwijderen we direct je BSN uit onze administratie.
Recht op gegevenswissing / vergetelheid
Je kunt ons vragen om al je persoonsgegevens uit onze systemen wissen. Dit wordt het recht op gegevenswissing of vergetelheid genoemd. Op de pagina Privacy Verzoeken. lees je voor jouw TOTO account terug hoe je hier gebruik van kan maken. TOTO is wettelijk verplicht om jouw persoonsgegevens drie (3) jaar na het sluiten van je TOTO account te bewaren.
Na afloop van de wettelijke bewaartermijn kan TOTO voldoen aan jouw verzoek. Om te voorkomen dat wij onterecht en onomkeerbaar jouw persoonsgegevens wissen en jij daardoor geen toegang meer hebt tot je account, is het van belang dat wij jouw identiteit vaststellen voordat we het verzoek in behandeling nemen. Hierdoor zal TOTO altijd eerst je identiteit vaststellen, voordat wij het verzoek in behandeling nemen en uitvoeren.
Heb je geen toegang tot internet? Dan kan je ons schriftelijk verzoeken om je gegevens te wissen via onderstaand adres. Vermeld in dit verzoek ook je naam, geboortedatum, postcode en huisnummer en de naam van de bank en de laatste vijf cijfers van het bij ons bekende rekeningnummer te vermelden in je verzoek. Aan de hand van deze gegevens controleren wij of jij de persoon bent aan wie de persoonsgegevens van het TOTO account toebehoren.
Recht van bezwaar
Je hebt altijd het recht om op basis van je persoonlijke omstandigheden bezwaar te maken tegen het feit dat wij bepaalde gegevens van je verwerken. Als je bezwaar maakt tegen de verwerking van jouw gegevens door ons, dan geldt hetzelfde als hierboven onder het recht van gegevenswissing is aangegeven: wij zullen stoppen met het verwerken van je gegevens tenzij wij deze gegevens nog nodig hebben voor bepaalde doeleinden. Ook hier geldt dat jouw bezwaar ertoe kan leiden dat je dan niet meer mee kan spelen. Wij hebben namelijk gegevens van je nodig om je mee te kunnen laten doen met onze spellen, bijvoorbeeld om te controleren of je oud genoeg bent om mee te spelen.
Je kan wel altijd gebruik maken van je recht van bezwaar om niet langer commerciële informatie (reclame) van TOTO Sport en/of TOTO Casino te ontvangen zonder dat dit gevolgen heeft voor je lopende deelnames. Dit kan je ook zelf aanpassen in je profiel van jouw TOTO account, maar je kunt dit ook door de instructies op te volgen van de pagina Privacy Verzoeken.
Je kunt meer lezen over je privacy rechten en hoe wij er mee omgaan in ons Privacy Statement. Deze vind je onder het kopje ‘ons Privacy Statement’. Op de pagina Privacy Verzoeken lees je terug hoe je gebruik kunt maken van bovengenoemde rechten voor je TOTO account. Heb je geen toegang tot internet, dan kun je ons op onderstaand adres bereiken. Binnen vier weken zullen wij je een reactie op je verzoek sturen.
Klantenservice TOTO
Postbus 3074
2280 GB Rijswijk
Je kunt bij ons aangeven dat jij niet (meer) wil dat wij je persoonsgegevens gebruiken voor commerciële doeleinden. Dit kan je zelf het makkelijkst doen in je TOTO profiel. Let wel, de communicatievoorkeuren in een TOTO Loterij account verschillen van communicatievoorkeuren in een Nederlandse Loterij account. Je kan dit je ook telefonisch doen via onze Klantenservice, via e-mail of een brief. Geef duidelijk je contactgegevens weer en geef aan welke informatie je niet meer wilt ontvangen en via welk kanaal (post, telefoon, e-mail). Wij zullen dit zo snel mogelijk verwerken.
Transparantie
Wij informeren je over welke persoonsgegevens wij over je verzamelen, voor welke doeleinden wij de gegevens verzamelen en gebruiken en welke rechten je hebt met betrekking tot je gegevens. Wij zullen je gegevens die verzameld zijn voor een specifiek doel, niet zonder je toestemming voor andere doelen gebruiken. Mochten we je gegevens toch voor een ander doel willen gebruiken, dan zullen we je informeren voordat de gegevens verwerkt worden.
Proportionaliteit
Wij zullen je persoonsgegevens slechts verzamelen en gebruiken voor zover dit nodig is voor onze dienstverlening (bijvoorbeeld het administreren van abonnementen, het uitkeren van prijzen en het doen van aanbiedingen).
Onze medewerkers hebben slechts toegang tot je gegevens indien dit noodzakelijk is voor hun taken (toegang is op een “need-to-know”-basis).
Wij schakelen voor onze diensten soms derde leveranciers in (bijvoorbeeld voor het drukken en versturen van mailings of het hosten van onze servers). We vereisen van deze derde leveranciers dat je gegevens net zo goed beveiligd en beschermd zijn als wanneer we de verwerkingen zelf hadden verricht. In geen geval staan wij toe dat derden je persoonsgegevens zullen gebruiken voor hun eigen doeleinden.
Goede beveiliging
Wij behandelen je gegevens vertrouwelijk en je kunt er op rekenen dat je gegevens goed beveiligd zijn en dat wij ons houden aan de wet.
Commercieel gebruik
Wij gebruiken je gegevens voor promotionele doeleinden alleen conform de wettelijke vereisten:
Waar vereist, vragen we voor verwerkingen van je gegevens (zoals e-mailmarketing) eerst je toestemming.
Wij maken het in alle gevallen makkelijk voor je om aan te geven indien je geen (of niet langer) onze nieuwsbrieven of andere marketingboodschappen wil ontvangen. Wij respecteren de keuzes die jij ten aanzien van je privacy hebt gemaakt.
Controle
wij stellen je altijd in staat om inzage te krijgen in de persoonsgegevens die wij over je verzamelen en deze te laten corrigeren of wijzigen indien de gegevens niet correct zijn. In het Privacy Statement hebben wij voor je op een rij gezet hoe we omgaan met je persoonsgegevens. Je kunt hierin lezen welke gegevens wij van je verwerken en welke invloed je daar zelf op kunt uitoefenen. Dit kun je vinden onder ons Privacy Statement.
Mocht je vragen hebben over ons Privacy Statement, neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder!
Wil je meer weten over hoe TOTO Online omgaat met je privacy? Hieronder kun je ons Privacy Statement inzien. De meest recente versie van dit statement vind je altijd hier, op onze website. De meest recente versie is gepubliceerd op 24 augustus 2023. Lees ons Privacy Statement.
Plaats je sportweddenschappen in de winkel? Dan speel je mee met TOTO Winkel. Informatie over hoe TOTO Winkel omgaat met jouw persoonsgegevens, vind je terug in het Privacy Statement van Nederlandse Loterij.
Heb je vragen over hoe wij omgaan met privacy, of wil je gebruik maken van één van je privacy rechten? Lees op de pagina Privacy Verzoeken over hoe je gebruik kan maken van je privacy rechten voor je TOTO account of stel jouw vraag aan onze Functionaris voor Gegevensbescherming via [email protected]. We beloven binnen een maand te reageren.Vragen over privacy?